torsdag 20. november 2008

Sjefen

Noen fine dager i slutten av september fikk meg ut på tur. Tok en runde til diverse lokaliteter, men i Limavika fikk jeg mer enn forventet. Jeg la merke til en sangsvane, Cygnus cygnus, som gresset blant lam og sauer i nærheten av vannet. I kikkerten så jeg også fire gråhegrer, Ardea cinerea, som solte seg i vannkanten. Den ene hegren, helt til høyre, hadde en litt merkelig fremtoning. Posituren minnet faktisk litt på hvordan skarvene bretter ut vingene for å få igjen varmen. Om dette er vanlig blant hegrer vet jeg ikke, ihvertfall første gang jeg har observert det.
Et av lammene var tydelig nysgjerrig på sangsvanen, og tuslet likegodt bort og stillte seg opp rett foran. En liten stund så det ut som de prøvde å stirre hverandre i senk.

You looking at me?

Stikk, din ulldott!
Svanen gjorde et lite utfall, og borte var lammet. Tydelig hvem som var sjefen i innmarka.


1 kommentar:

The Cassims sa...

He he, morsomt skreve.