torsdag 27. november 2008

Noen få fra før snøen forsvant

Jeg har sett og tatt bilde av ekorn her tidligere, når jeg så over bildene fant jeg ut at det var to forskjellige. Dette har blant annet mye mer buskete ører enn det andre.
Denne her krabaten var stilig å observere. Hadde tydeligvis en plan, raskt inn og raskt ut. Den var i tillegg alltid alene. Likheten mellom løvmeis og granmeis er slående, klarte faktisk ikke identifisere den før jeg kom hjem og så bildene. Når jeg allikevel mener at dette er en granmeis, Parus montanus, er det på grunnlag av smekkepartiet. Det vil si det svarte partiet rett under nebbet, hos løvmeisen er dette mindre og rettere.

Svarttrosten, Turdus merula, var også innom. Både hannen, som her, og hunnen, men aldri samtidig mens jeg var der. Begge var særdeles skvetne, ble som regel alltid skremt bort av innkommende kjøttmeiser og blåmeiser.


Ingen kommentarer: